onsdag 5. september 2012

Ittens syv fargekontraster

Kulørkontrast

Kulørkontrast er en kontrast mellom minst tre klare, sterke farger som er forskjellige fra hverandre. Kontrasten er sterkest mellom primærfargene (Gul, Rød og Blå). 




Lyshetskontrast
Hvitt og svart er den sterkeste kontrasten. I mellom har du hele gråtoneskalaen. Fargene kan gjøres lysere med hvitt, mørkere med svart. Gult er den lyseste fargen, fiolett er den mørkeste. 



Kald/Varm-kontrast

Når vi setter kalde og varme kontraster sammen får vi kald/varm-kontrast. I fargesirkelen er de kalde fargene til venstre og de varme ligger til høyre. Vi sier at de varme fargene er aktive og nære mens de kalde fargene er passive og fjerne. Mellom de varme og kalde fargene er blågrønt og rødorange den sterkeste kontrasten. 
    Kald                     Varm

Simultankontrast

Fargene blir påvirket av hverandre, og øye vil framkalle komplementærfargene når vi betrakter en farge. Dette gjør øynene for at vi skal oppnå en fargebalanse. Vi kan se dette hvis vi plasserer en og samme gråfarge sammen med en annen farge. Da vil det gråe få et 
skjær av komplementærfargen og vi vil kunne se en annen farge enn grå.

Eksempel; Se intenst på den sorte prikken i den røde stjerna i 15 sekunder, så deretter på den sorte prikken med helt hvit bakgrunn. 


På venstre side vil det da dukke opp en blå-grønn stjerne rund prikken, det er fordi øyet forsterker og ønsker kontraster. Hvitt og svart er kontraster, det er også rød og blå.

Komplementærkontrast

Komplementærkontrasten i fargesirkelen er de som står rett over hverandre. Når de står ved siden av hverandre, framhever de hverandres strålekraft. Komplementærkontrasten består av en varm og en kald farge.Når disse fargene blandes blir fargen -i teorien- grå. 



Metningskontrast

Metningskontrast eller kvalitetskontrast er motsetningen mellom reine og ureine farger. Når reine farger dempes mister de sin fargestyrke. En farge vil bli dempet ved å blande inn hvitt, svart, brunt, grått eller komplementærfargene og fargens renhetsgrad forandres. Kvaliteten vil og bli forandret. 




Kontrast i arealKontrast i areal kan også kalles kvantitetskontrast. Det går ut på at farger med ulik lysstyrke krever ikke like stort areal for å fremstå som harmoniske. Jo mer lysstyrke en farge får, Jo mindre plass krever den når de står sammen med mørke farger. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar